Friday, May 4, 2012

Indah Hidup Dengan Berkongsi


 “Belajar untuk menyusun masa kita. Bertambahnya amanah atau tanggungjawab bukan suatu alasan untuk kita mengenepikan kualiti dalam melaksankan tugasan tersebut. Utamakan mana yang perlu dan curi masa kita dengan baik. Isi kan masa senggang tersebut untuk mengulang kaji biarpun untuk 10 minit.”

“Jangan pernah ambil enteng dengan kuantiti masa yang kita miliki kerana setiap orang berbeza, keperluannya tidak sama. Aktiviti kita dan kawan kita berbeza meski kursus yang diambil adalah sama. Tidak salah untuk meminta tips pengurusan masa daripada mereka yang berjaya. Mahu melihat jadual mereka juga tidak salah tetapi, kita tidak boleh menyusun jadual kita sebagaimana mereka menyusun jadual mereka.”

“Mereka susun mengikut keperluan mereka yang tentunya tidak sama dengan kita. Jika ada amanah yang tidak dapat kita pikul dengan baik, sebaiknya tolak dengan baik kerana dibimbangi kita akan menganiaya orang lain dan lebih lagi diri sendiri. Kenali diri dan had upaya diri.”

“Anggap setiap yang berlaku sebagai proses mengenali diri, insan-insan disekeliling kita juga yang utama, mengenali Khaliq kita. Jika semua berlaku atas aturan-Nya, tentu ada sebab pada setiap kesilapan yang kita lakukan atau 'kesilapan' orang atas kita. Tarbiah dan teguran Allah hadir melalui ujian.”

“Jika di sekolah, kita belajar melalui apa yang disampaikan oleh guru dan kemudian diberi ujian untuk menguji ilmu yang kita pelajari. Sebaliknya, dalam hidup, kita diberi ujian untuk memahami sesuatu perkara dan belajar melalui ujian tersebut.”

'Kehidupan' adalah suatu yang aneh dan unik, kerana itu kehidupan dilalui oleh manusia dan bukan makhluk lain. Kelebihan untuk menilai, memikir, merenung, memahami dan mengaplikasi sesuatu ada pada makhluk bernama insan.”

“Meski ia adalah makhluk yang tidak terlepas dari sifat alpa dan lupa namun, kerana keupayaan tadi, ia mampu memperbetulkan kesilapan yang dilakukan dalam keadaan sedar. Kelemahan boleh menjadi kekuatan dan kekuatan boleh pula menjadi kelemahan. Timbal baliknya adalah atas kita, bergantung pada kemahuan dan pengetahuan yang kita miliki.”

“Acuan yang kita pilih membentuk bentuk yang kita mahu jadi. Begitu juga pemikiran kita. Kebiasaan kita dibentuk oleh bentuk pemikiran kita. Jika kita rasa semua adalah mustahil, maka tindakan yang dibentuk akan membawa kepada rasa mustahil dan tidak berjaya. Oleh itu, memupuk motivasi yang positif dalam pelbagai bentuk sama ada melalui lisan, bacaan mahupun apa yang kita dengar, boleh mempengaruhi sikap kita secara tidak langsung.”


*HAK CIPTA TERPELIHARA*



Assalamualaikum w.r.b....buat pembaca sekalian, yang di atas ini adalah sedikit sedutan daripada karya yang sedang disiapkan. Terasa menarik pula untuk dikongsikan. Semoga sama-sama kita mendapat manfaat. Ilham hadir dalam kedinginan malam yang basah dengan hujan. Doakan semoga karya ini dapat disiapkan dengan baik dan memberi manfaat kepada pembacanya. Sekian wassalam... [^^,]




2 comments:

  1. aiwah,,ahsanta! k.wanis ternanti2 kemunculan karya hebat dari hariz ye..k.wns pn dlm proses nk siapkan karya 'hikmah cinta-Nya'...smoga allah terus bagi ilham dan hikmah, amin =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy bukan hariz kak... sekadar menumpang menulis di blog die.. sy kwn die n kwn akak jgak =)

      Delete