Monday, April 23, 2012

Kreatifkan Dakwah

Setelah sekian lama tidak menulis, kali ni saya tergerak hati rasa ingin menulis kembali dan meng-update blog yang dah lama bersarang ni..alhamdulillah..syukur rasanya dapat menyiapkan tinta yang terbaru ini..semoga setiap perkataan mendapat keredhaanNya..Insya Allah..


Tiada isu besar yang ingin saya ketengahkan pada kali ini, cuma berkisar tentang perihal dakwah dan uslub yang harus digunakan dalam proses berdakwah. Persoalan pertama yang ingin saya bangkitkan disini ialah, apa itu dakwah? Secara istilahnya dakwah itu membawa maksud satu proses ajakan, seruan, panggilan yang berlaku untuk kembali kepada ketaatan dan keimanan kepada Allah SWT. Dakwah merupakan tugas dan tanggungjawab yang diberikan oleh Allah SWT kepada semua umat Islam yang beriman kepadaNya seperti mana yang telah termaktub dalam surah Ali-Imran, ayat 110 yang bermaksud :


"Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh yang makruf dan menegah dari yang mungkar serta beriman kepada Allah"


Sikap manusia banyak ragam serta 'perencah'nya. Kita diciptakan oleh Allah dengan aset yang berbeza-beza, setiap manusia ada tagline mereka sendiri. Seperti mana yang telah dijelaskan oleh Allah SWT :


"Wahai manusia! Sesungguhnya Kami telah menjadikan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah jadikan kamu berbangsa-bangsa dan berpuak-puak supaya kamu berkenal-kenalan. Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah yang paling berbakti dan bertakwa di antara kamu." (Al-Hujurat : 13)


Oleh sebab itu, dakwah tidak harus menjadi terlalu tetap dan terlalu spesifik, kenapa harus dikecilkan konsep dan uslub dakwah sedangkan ia harus diperluaskan dan diperbanyakkan. Kita harus lebih kreatif dalam usaha menyampaikan hak kepada mereka yang memerlukan. Adakah kita yakin dengan hanya satu-satu cara sahaja mampu menarik minat semua orang? Tentulah tidak.


Perkara pertama yang kita perlu lakukan adalah menarik minat orang yang ingin kita dakwah. Ia boleh dilaksanakan dengan pelbagai cara, yang penting kita harus kenal terlebih dahulu siapa orang yang kita ingin dakwah tersebut. Selidiki minat serta perkara yang boleh membuatkan mereka tertarik dan dengan perkara tersebut kita 'umpan' mereka untuk lebih dekat dengan kita, maka apabila mereka sudah mula tertarik dengan kita, maka perkara dakwah yang ingin kita sampaikan dapat dilakukan dengan lebih mudah.


Kemudian, setelah kita berjaya menarik minat orang yang ingin kita dakwah, dakwah serta ajakan kita itu harus dilakukan dengan cara yang paling berhikmah. Selain itu, kita harus lebih jujur dalam menyampaikan perkara yang hak. Janganlah kita menyembunyikan kebenaran atau kita sekadar mengambil perkara agama yang kita suka sahaja, yang kita tidak suka, kita tinggalkan. Firman Allah SWT yang bermaksud : "Serulah ke jalan Tuhanmu dengan hikmah dan berhujahlah dengan mereka melalui kata-kata yang baik" (surah An-Nahl, ayat 125)


Dakwah serta ajakan itu tidak terhenti disitu sahaja, kita harus lebih konsisten dan jangan pernah berputus asa sekiranya dakwah kita tidak mendatangkan hasil yang positif. Tanam sifat yakin dengan kuasa Allah SWT, maka dengan itu kita akan lebih percaya bahawa dakwah yang kita lakukan itu tidak akan menjadi sia-sia. Selain konsisten yang dituntut, kita perlu sentiasa follow-up perkembangan orang-orang yang kita dakwah sehinggalah mereka mampu berdiri dengan kaki mereka sendiri. Pertolongan serta bimbingan harus diberikan senantiasa agar mereka tidak terkapai-kapai ditengah jalan seperti layang-layang yang putus talinya.


Akhirnya, perkara terkemudian yang kita boleh kita lakukan ialah berserah dan bertawakal kepada Allah SWT. Walau apa sekalipun yang terjadi, bersangka baik kepadaNya ialah pemikiran yang terbaik kerana setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Allah SWT tidak akan menjadikan satu-satu perkara tanpa ada sebab-musababnya. Firman Allah SWT yang bermaksud : "Bertawakallah kepada Allah. Cukuplah Allah yang menjadi pelindung." (surah An-Nisa', ayat 81)


Kesimpulannya, dakwah itu perkara yang mudah, tidak susah seperti yang disangkakan oleh sesetangah pihak. Oleh itu, jalankanlah tugas kita selaku khalifah di bumi Allah SWT ini, yang pasti cara dan uslub dakwah tersebut perlulah dikreatifkan dengan pelbagai cara yang mampu menarik lebih ramai orang, asalkan tidak terpesong daripada garis panduan syariat yang telah ditetapakan. Wallahu'alam~

No comments:

Post a Comment