Wednesday, May 26, 2010

Jom kiTa Ungkap, Singkap dan berTaubat

Setelah lama tidak membuat post baru, kali ni ana menampilkan sesuatu yang lebih fresh, panas dan terkini. Bkn kerana berhenti berjuang, namun penulisan terpaksa dihentikan sementara kerana ana sibuk untuk melakukan kajian terhadap kes pada kali ini. Berundur bkn kerana takut, tp berundur seperti menarik anak panah, untuk pergi lebih jauh! Ape yang ingin ana ungkapkan di dalam post ini adalah satu realiti yang berlaku pada zaman ini, dan lebih jelas, ianya berlaku kepada kebanyakan remaja, mungkin remaja tersebut ialah adik anda, atau sepupu anda, ataupun jiran anda?? cbe anda singkap, adakah mereka memiliki motosikal? dan jika mereka mamiliki kenderaan tersebut, maka 50% menunjukkan mereka terlibat dengan perkara ini, dan selebihnya terpulang kepada individu tersebut untuk membuktikannya di litar haram, iaitu jalan raya.

Topik yang ana ingin kupas pada hari ini ialah, REMPIT!! "selagi motor gua masih hidup, selagi tu gua akan tetap hidup..."

Untuk mencari bahan kajian kes kali ini, ana mengambil tindakan berani dengan bergaul dengan remaja-remaja yang menggelarkan diri mereka Mat Rempit, dan hasilnya adalah seperti yang akan ana paparkan di dalam post ini. Banyak cabaran dan dugaan yang ana hadapi, namun ana bersyukur terhadap Allah SWT kerana masih ditetapkan Iman olehNya.

Pernahkah kita bertanya, dimana silap kita?? kenapa asyik dengan menuding jari terhadap mat rempit tanpa memikirkan peranan kita sebagai masyarakat? adakah masalah ini akan selesai jika kita hanya khusyuk mencaci, memaki hamun mereka tanpa memainkan peranan?? jawablah persoalan tersebut...

Setelah saya tinjau selama beberapa minggu, saya dapati beberapa pucuk pangkal kepada masalah mat rempit ini. Setelah disoal siasat, diselidiki, rata-rata mat rempit mengaku bahawa mereka melakukan perbuatan ini hanya kerana ingin mencari keseronokan.
Dimana puncanya??

1. kurang/tiada didikan agama
2. pengaruh rakan sebaya
3. ibu bapa tidak memainkan peranan mereka

Berikut adalah sebab-sebab yang dapat ana berikan, sebahagian besar kehidupan mereka
bknlah seperti yang kita fikirkan. Cara terbaik untuk mengajak mereka ke jalan yang lurus ialah dengan mendekati mereka. Bkn dengan cara mencaci, menghina dan memaki-hamun mereka. Apa yang saya perhatikan, mereka bukanlah jahat sangat, cuma terlebih nakal sahaja. Hanya segelintir daripada mereka yang kurang ajar sanggup melakukan perbuatan terkutuk seperti meragut, mencuri dan sebagainya. Bak kata dalam filem Adnan Sempit "kerana nila setitik, rosak mat rempit sebelanga.."

Kenapa persoalan kurangnya didikan agama sentiasa ditimbulkan..? Mana tidaknya, institusi keluarga yg kian meruntuh kini banyak membawa kesan yg negatif, bkn hanya sekadar Mat Rempit yg berjaya dihasilkan melalui keruntuhan institusi keluarga, tp gejala terbaru yang kian menular ialah lambakan kes pembuangan bayi. Keruntuhan institusi keluarga inilah merupakan punca terbesar kenapa didikan agama tidak dapat disalurkan dengan begitu baik kepada mereka.

Impak keruntuhan ini juga banyak menyumbang kepada remaja yang tersalah memilih rakan sebaya. "Jika kamu berkawan dengan penjual wangian, maka kamu akan terjangkit bau harum wangian tersebut, tp jika kamu berkawan dengan tukang besi, maka kamu akan terasa bahang kepanasan besi tersebut...". Pengaruh rakan sebaya perlulah dititik beratkan. Jika mereka memberi pengaruh yang positif, tiada apa yang perlu dibimbangkan, tapi bagaimana jikalau mereka memberikan pengaruh yang negatif..?? maka makin ramailah remaja yang akan tersalah pilih jalah.

Fikir-fikirkanlah....

Berikut adalah video yang ana paparkan bersama, dimana antum semua akan dapat lihat muka ana kt trek LUMBA HARAM...enjoy yourself..!

No comments:

Post a Comment