Saturday, November 13, 2010

Aidil Adha : Disebalik Ujian yg Didatangkan...

Beberapa bulan yg lepas, kita baru sahaja menikmati hari raya aidilfitri, pejam celik, pejam celik, skrg kita akan menyambut ketibaan hari raya aidiladha.

Sebelum sy pergi lebih lanjut, izinkan sy memberikan sedikit kata-kata aluan, biasala, mcm nak naik moto, sebelum memecut, kena start enjin terlebih dahulu, kalau memecut tanpa start enjin dlu, x kew jahanam moto tu nnt..hu3, Hari Raya AidilAdha di Malaysia disambut tidaklah semeriah Hari Raya Aidilfitri, namun bukan itu persoalannya, tahukah kita apa sebenarnya disebalik Hari Raya AidilAdha, atau lebih dikenali dengan Hari Raya Korban..??

Daripada kisah yg menyayat hati, Nabi Ibrahim AS sggup menerima arahan apabila diarahkn oleh Allah supaya menyembelih anaknya yang tercinta iaitu Ismail AS, dan tanpa sebarang bantahan, Ismail rela disembelih oleh bapanya kerana percaya bahawa itu adalah arahan daripada Yang Maha Kuasa, dan isteri Baginda, Siti Hajar dengan perasaan yang pilu merelakan anaknya disembelih oleh suaminya kerana perasaan cinta yang mendalam terhadap Allah.

~peristiwa ini diterangkan dalam surah Ash-shaffat ayat 101 hingga ayat 111~

Cuba kita tanya pada diri kita, jika kita diuji sehebat itu, adakah kita mampu menghadapinya??

Sedangkan ujian yg teramat kecil pn kita berkeluh kesah, inikan pula pabila Allah mendatangkan ujian yg hebat. Tersentak jiwa dan nurani kita dibuatnya.

Katakan kita didatangi ujian kegagalan dalam peperiksaan, begini agaknya rupa kita masa tu :
(hehe....)



Kenapa kita perlu frust?? kenapa kita perlu berfikiran negatif pada masa itu??

Sepatutnya kita ptt lebih bersyukur dan mengingati Allah, kerana kegagalan itulah yang menjadi sumber utk kita perbaiki kelemahan dan bangkit kembali untuk berjaya. Tapi itulah hakikatnya, kita jarang bersyukur malah, ada yang lebih parah menyalahkan takdir atas apa yang berlaku.

Itulah, betapa jauhnya kita jikalau hendak dibandingkan dengan insan mulia Ibrahim AS, Ismail AS dan Siti Hajar.

Namun, ada juga manusia yang berkata :"Mereka itu para anbia', insan mulia, kita cuma insan biasa, manusia biasa, mana boleh disamakan..." Masya Allah...

Memang tidak akan ada manusia biasa yang akan sama tarafnya dengan para anbia', sedangkan taraf sahabat pun x dapat kita capai dengan keadaan kita pada masa kini...namun, kita perlu berusaha untuk menjadi seperti para solihin, dapat atau tidak, itu lain kira, yang penting, usaha itu ada...kerana tanpa usaha, tiadalah hasilnya...

Moga kita digolongkan dalam golongan insan yg bertakwa....AMIN.



~Wallahu'alam~

No comments:

Post a Comment